Den stora verklighetsflykten

Den stora verklighetsflykten

Vilken bok? Den stora verklighetsflykten av Lars Vasa Johansson.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? Anton jobbar som trollkarl och turnerar Sverige runt. Om han kan hitta någon som vill att han ska uppträda, alltså. Det har blivit lite färre ställen på senare år. När har kör genom Tiveden krockar han med en Chesterfieldsoffa och stöter på en liten flicka som vill ha hjälp med att plocka sju sorters blommor.

Vad tycker jag? Jo, mmm, jag gillar idén med scentrollkarl möter riktig magi och Antons äventyr i Tiveden är riktigt kul. Det jag skulle ha klarat mig utan är när Anton plötsligt hittar ”inre frid” och inser hur lyckligt lottad ha är och blir en god och positiv människa. Det luktar lite för mycket ”tänk positivt” för att jag ska gilla det.  Men för att vara rättvis är det väl just den delen som gör boken läsvärd för många andra.

Kommentera

