Italienska skor

Italienska skor by Henning Mankell

Vilken bok? Italienska skor av Henning Mankell.

Var har jag fått tag på den? Lånad på bibliotek.

Vad handlar boken om? En man bor ensam på en ö, han har gömt sig där efter ett misstag i jobbet. Plötsligt en dag kommer en kvinna med rullator gående på isen till ön. Det är en kvinna som mannen sällskapade med förr.

Vad tycker jag? Jag började på den här boken ganska tidigt i somras, efter att ha beslutat mig att läsa denna då jag läste och gillade ”Svenska gummistövlar” som är fortsättningen. Jag tyckte inte jag fick någon smak för denna, läsningen gick trögt, jag blev distraherad, osv. Men så plötsligt i mitten på juli tog läsandet fart, och jag trivdes med att läsa om Fredrik den misslyckade läkaren på hans isiga ö. Och då förstod jag- det hade helt enkelt varit för kallt denna sommar för att jag skulle trivas med att läsa om vinter, snålblåst och folk i vakar. Men när värmen kom, blev det trivsamt med is och snö, och jag fick tag i tråden till boken. Den liknar ”Svenska gummistövlar” väldigt mycket, bara det att här finns tyvärr ingen känsla av höst vid havet. Här är känslan vinter. Vilket alltså rekommenderas att läsa då det nästan blivit för varmt för att tänka.

2 thoughts on “Italienska skor”

  1. Jag tyckte om Italienska skor när jag läste den. Funderar på att ta mig an Svenska gummistövlar framöver också. Vid vilken väderlek tycker du att den bör läsas?:)

Kommentera

