Veckans bokbloggsfråga: Favorittidsperiod.

Veckans bokbloggsfraga

Barnboksbloggen har en intressant fråga den här veckan:

Vilken tidsperiod läser du helst böcker ifrån? Vad föredrar du helst, böcker som utspelar sig i nutid, för hundra år sedan eller under en speciell historisk tid?

Först bör jag väl klargöra- jag läser gärna bra böcker vilken tidsperiod det än må handla om. Också nutid, även om jag väl liite föredrar böcker som utspelar sig i historien.

school-clipart-6-tn

Då det gäller tidsperiod är jag inte kräsen. Men faktiskt, om man tänker ”för hundra år sedan” då kommer man ju till tiden för första världskriget, och det och tiden efter är en väldigt intressant tidsperiod, och jag har gillat mycket jag läst från den perioden.

Om man tänker på romance, så är det ju vissa tidsperioder som förekommer väldigt ofta, och vissa tidsperioder som förekommer väldigt sällan. Till exempel Regency, tidigt 1800-tal, förekommer alldeles oerhört ofta. En tidsperiod som jag tycker sällan förekommer inom romance är 1600-tal, men Simona Ahrnstedt har faktiskt skrivit en bra romance från den här tidsperioden-”De skandalösa”.

Alla tidsperioder funkar alltså- men jag gillar när de historiska detaljerna faktiskt stämmer, oavsett om jag läser om riddare, vikingar, egyptier eller nutida poliser!

8 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga: Favorittidsperiod.”

Kommentera

