Sommar och Smultron

Tema_ Sommarbär (3)

Det har blivit dags för bloggens julitema, och genom min oefterhärmliga logik och tankeprocess så är temat sommarbär! (Alternativt så var jag hungrig när jag funderade på temat..) Idag är det smultron, och det finns få ord som liksom smultron lockar fram bilder av heta sommardagar, promenader i vacker natur och sen som pricken över i- smultron i dikesrenen!

Mina syskon är födda i slutet på sommaren/väldigt tidigt på hösten, och de fick ofta smultrontårtor eller andra bakverk dekorerade med smultron på sina kalas. Lilla Sara Pepparkaka var oerhört avundsjuk, eftersom alla smultron för länge sen var slut på vårkanten när det var min födelsedag. Fanns det smultron i frysen var det de bären som blev först uppätna. I det skedet jag fyllde fanns oftast bara vinbär kvar.. (eller så kändes det). Men ett år hade min mamma gömt en burk med smultron i frysen så att ien annan skulle hitta den, tinade upp den och bakade smultrontårta när jag fyllde. Min mun vattnas ännu när jag tänker på det.

Annars är det nog smultron mosade med mjölk som är godast.

Musik då? Det funkar alltid med musik!

Ur Barfotavisan:

Barfota utan strumpor och skor
ska jag vandra med dej
ut till sommarn där vindarna bor
till ros och förgätmigej.

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
det killar så skönt under foten min
jag känner gruset med tån.

 

 

 

Men det här är ju en bokblogg. Nu finns det en bok som jag sett på flera bloggar just nu som kunde passat mitt tema, och som jag dessutom är väldigt sugen på att läsa- Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist. Tyvärr hade den ännu inte dykt upp på mitt stambibliotek, så det blev att läsa en bok som fanns:

Smultron och svek

Smultron och svek av Eva Swedenmark och Annika Wennström. En sån recension jag brukar skriva kommer om någon dag. En sak jag gillade med den här boken var att maten det skrivs om finns det recept på mellan kapitlen. Paolos iskalla välkomstgazpacho, tänkvärd tonsfisksås med pastafjärilar för magen, Liselottes frestelse.. Jag gillar helt enkelt böcker som handlar mat. Jag tycker också om att läsa om människor och deras förhållanden med varandra, så den delen av boken gillade jag också. Det som gör att jag ändå känner mig lite kluven är en sådan där specialgrej jag har. Jag gillar oftast inte att läsa om folk som är otrogna, och jag kan avslöja (utan att avslöja för mycket) att det förekommer här. Ibland kan jag bortse från otroheten och gilla boken ändå, men oftast blir det som nu, jag får en dålig känsla och den känslan gör att jag tappar lite nöje i läsningen.

Nästa fredag blir det jordgubbar. Jordgubbar är som jag förstått det en framavlad version av smultron så det var ju passande tyckte jag att börja med smultron då!

2 reaktioner på ”Sommar och Smultron

Kommentera

