Änglahuset

Vilken bok? Änglahuset av Kerstin Ekman

Var har jag fått tag på den? Fyndat bland bibliotekets avskrivna böcker.

Vad handlar boken om? Det är faktiskt lite svårbeskrivet. Men mest handlar det kanske om kvinnoliv (några män kommer också till tals), och lite om hur andra världskriget upplevdes i en liten stad i Sverige. Det lär vara Katrineholm som är staden. Jag kan lugnt säga att det inte är avgörande för boken att känna till staden ifråga, jag har nämligen aldrig varit i Katrineholm.

Vad tycker jag? Det är långtifrån den bästa bok jag läst. Det kan hända att det vore en fördel att läsa delarna som kommer före i serien. Jag kan också tänka mig att böckerna om Maj, av Kristina Sandberg, som jag hade så svårt för ifjol, på något sätt är besläktade med den här boken. Men jag känner inte alls på samma sätt som jag kände för Maj- henne tappade jag ju tålamodet med. Här är det flera personer man följer, och kanske är det den saken som gör att jag faktiskt läser rätt intresserat om vardagen, och också om de stora händelserna som att få kräfta och bli opererad på Radiumhemmet, förälska sig, bo ihop, och sånt.

Utmaningar. Kerstin Ekman fanns på min lista för Boktolvan, och hon blir det åttonde avkryssade namnet på listan. Det står alltså bra till med den utmaningen trots att jag senast läste något till denna utmaning i mars!

Kommentera

