En smakbit ur Änglahuset

Denna helg tillbringar vi på sommarstugan, och hittills har det mest regnat. Det gör inte så mycket förstås annars, blir ju bara mer lästid då, men jag hoppas att det till största delen skulle hålla upp idag söndag för vi har planerat att gå runt vår lilla stad och titta på trädgårdar, det är ett evenemang som kallas för Öppna Portar.

Jag håller just nu på och läser en bok till min Boktolva, jag hade med Kerstin Ekman där. Det var kanske inte helt den här boken av henne jag hade planerat läsa, men jag hittade den här på hyllan med utsorterade böcker på biblioteket, och så fick den följa med mig hem.

Från sidan 45, och det handlar om en kvinna som fått bröstcancer, tiden är strax innan andra världskriget. Hittills är det den här delen det jag tyckt varit mest intressant, en bild av den tidens cancersjukdom och vad som är lika ännu och vad som är olika. Det där med att bli hanterad, och medveten om kroppen när den inte fungerar, tycker jag att jag också upplevt.

Nu hanterade andra människor hennes kropp. Mest var det unga flickor med varma mjuka bröst under förkläslappen och det blå klänningstyget. De var snälla och glada och tog i henne utan förlägenhet. Hon kände sig som om hon hade blivit ett litet barn igen, ett betydelsfullt barn med en stor kropp. Ja, hon fick en kropp av deras händer.
Det var längesen hon hade tänkt på den. Handlingar var det som hade bundit samman hennes dagar och stunder: brådska och plikter och oro för att inte hinna. Hennes kropp hade varit ett arbetsredskap och ett fortkomstmedel.
Nu förstod hon att hon var den. När hon låg så här sysslolös blev det handen, inte handens grepp som var det verkliga.

Hoppas alla får en fin söndag, och mera smakbitar hittar ni hos bloggen Flukten fra virkeligheten!

Efter idag tar dessutom smakbitarna sommarpaus, och kommer tillbaka i augusti.

32 thoughts on “En smakbit ur Änglahuset”

  1. Jeg jeg trodde at jeg hadde lest bøker av Kerstin Ekman. Men da jeg søkte etter navnet på bloggen min fant jeg ut at jeg hadde tenkt å lese bøkene hennes da jeg deltok i et lesemaraton. Jeg hadde menge bøker rundt meg da og valgte ikke Kerstin Ekman🙂 Ha en riktig fin sommer!

  2. Tack för smakbiten! Jag har egentligen inte läst något av Ekman men det borde jag förstås göra – särskilt nu när hon ska sommarprata!

  3. Tack för smakbit! Kände inte till denna titel. Kerstin Ekmans böcker har jag nog nu äntligen efter sist lästa Mordets praktik konstaterat inte är något för mig.

Kommentera

