Zinkpojkar

Zinkpojkar by Svetlana Aleksijevitj

Vilken bok? Zinkpojkar av Svetlana Aleksijevitj.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? En likadan dokumentärroman som Aleksijevitj har för vana att skriva, den här gången om kriget i Afghanistan. Då, för länge sen, på 1980-talet när Sovjetunionen krigade där.

Vad tycker jag? Jo, jag gillar nog. Men det här är inte hennes bästa bok. Det är kanske Kriget har inget kvinnligt ansikte som är det, den eller Livet second hand. Men visst är det intressant, lärorikt, att läsa om de här ödena.

Så, vad gör alltså jag när livet är stressigt? Uppenbarligen läser jag en nobelpristagares bok om det ”upplyftande” kriget i Afghanistan på 1980-talet (eller från 1979).

Kommentera

