Månadens skotte

Jo, det blev en bok från Skottland faktiskt den här månaden också.

The Skeleton Road by Val McDermid

Vilken bok? Döden vittnar av Val McDermid

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Någon tar livet av krigsförbrytare från det forna Jugoslavien innan de hinner ställas inför rätta. Samtidigt hittas ett skelett uppe på ett tak. Naturligtvis är de här sakerna ihopkopplade. Och rättvisa, vem får säga vad det är?

Vad tycker jag? Det var kanske lite otippat att jag skulle läsa ännu en bok av Val McDermid, jag har inte riktigt fastnat för hennes böcker tidigare. Men något i beskrivningen av den här boken fick mig ändå att ta den med hem från biblioteket, och till min överraskning gillade jag verkligen den här. Boken är mer sammanhängande än de andra böckerna jag läst av henne. Det är inte alldeles klart vems rättvisa som är rättvisast, och Val McDermid gör en fin tolkning av hämnd och hämndens dåliga följder, där ingen egentligen är en vinnare.

Utmaning: En tredje bok för Read Scotland 2016, och jag blir åtminstone inte mer efter i den utmaningen.

Kommentera

