Kulturkollos utmaning- släktskildringar

Jag tänker ta Kulturkollos veckoutmaning som ursäkt för att bli totalt finländsk, mitt svar blir nämligen två maffiga finländska släktsagor..

Högt bland Saarijärvis moarUpp, trälar!Söner av ett folk

Klassikernas klassiker, Väinö Linnas trilogi Under Polstjärnan. I begynnelsen var kärret, gräftan och Jussi. Och sen följer Finlands historia fram till mitten på 1900-talet, genom släkten Koskela.

Colorado Avenue: Lars Sund by Lars SundLanthandlerskans son : roman by Lars SundEriks bok : roman by Lars Sund

Och sen det andra Finland. Där det visserligen finns gräftor, och konflikten mellan de som har och de som inte har, men berättelsen också går från fiskebåtar, amerikaemigranter och smugglare till en bussdrottning och en österbottnisk CIA-överste.  Lars Sund, den opålitlige berättaren, skriver österbottningarnas historia, börjande med Hanna från Rönnskäret, som emigrerar och kommer tillbaka som Dollar-Hanna. ”Myt och verklighet fasar in i varandra som välbilade stockar i en timra. Slutligen låter sig verkligheten ej urskiljas från myten, myten ej från verkligheten. Vad kan en enkel berättare göra däråt? Illusion och narrspel är allt jag kan bjuda. Om sanningen vet jag föga.”

8 thoughts on “Kulturkollos utmaning- släktskildringar”

  1. Tack för dina fantastiskt fina finska tips. Linna är en författare som jag ofta tänker att jag ska läsa.

Kommentera

