Tematrio hemligheter

Jag älskar böcker med hemligheter. Därför ser jag mycket fram emot att läsa vilka böcker som det tipsas om i veckans tematrio. Där ska man berätta om texter som på olika sätt berättar om, speglar eller innebär hemligheter.

The Ocean at the End of the Lane by Neil…

En lyckad tematrio är en trio där man får en bok av Neil Gaiman att passa! Huvudpersonen i Oceanen vid vägens slut var med om en del omvälvande händelser när han var barn, och har sett till att hålla händelserna hemliga för sig själv. Men när han kommer tillbaka till en bondgård han minns vagt från sin barndom, kommer även andra händelser tillbaka.

Skuggan av ett år

Den här boken var ganska högt uppe i mitt minne då jag läste den i början av maj. Lila får ett anonymt brev med en nyckel till en stuga. Varför just Lila får nyckeln till den här stugan beror på vad som hände för trettio år sedan, och som alla inblandade har hållit hemligt.

Alone in Berlin (Penguin Modern Classics) by…

i ”Ensam i Berlin” av Hans Fallada kommer så småningom hemligheter fram som borde ha förblivit hemligheter, nämligen paret Otto och Anna Quangels stillsamma motstånd mot nazistregimen.

 

18 thoughts on “Tematrio hemligheter”

  1. Verkligen farligt att surfa runt på denna veckas tematrio, vill nu oplanerat läsa både tvåan o trean i din trio. Gaimans bok är läst – fantastisk!🙂

  2. Jag älskade Gaiman, den är magisk! Har läst Falladas ”Hur ska det gå för Pinnebergs” och den var ju bra så kan definitivt tänka mig att prova ”Ensam i Berlin” också.

Kommentera

