Ljusa kvällar om våren

 

Våra barns ska aldrig känna längtans vånda och ve.
Inga klara syner från mitt förgångna ska dom se
De ska aldrig fråga sig om det knoppas eller blommar
I landet långt bort, och länge sen
Inte höra ljud av skratt i skymningen
Som ekon ifrån barndomsåren

Ljusa kvällar om våren

Den låten låter mycket som vår för mig. Vacker text är det också. På tal om texter:

Det kom ett väldigt intressant nummer av tidskriften Presens den är veckan. Temat är låttexter, den poesi som nästan alla har i sitt liv utan att tänka på det.

Presens nr 2 2016_omslag

Jag blev väldigt inspirerad av att läsa om låttexter, två superba låttextförfattare är Lars Winnerbäck och Joakim Berg. Så, inspirerad av Presens, två favoritcitat:

Jag får liksom ingen ordning på mitt liv
Det kan va så förfärligt, det kan va så bra
Om nätterna har jag förskingrat så mycket förstånd
Det kanske var pundigt, det kanske var bra

Min klocka har stannat
under dina ögonlock
fladdrar drömmarna förbi
inuti är du fjäderlätt och vit
Och utan ett ljud
mitt hjärta i din hand
har jag tappat bort mitt språk
det fastnar i ditt hår

 

 

Kommentera

