Tematrio noveller

Veckans tematrio hos Lyrans Noblesser: Berätta om tre bra noveller/novellsamlingar!

Jag är inte någon stor novellkännare. Faktiskt så vet jag egentligen inget om noveller. Så idag slog jag till och gjorde verkligen den där kategorin ”Sara uttalar sig om saker hon inte vet något om”. Jag har ju alltid emellanåt skrivit blogginlägg i denna kategorin, men nu blir den alltså officiell..

Jag hade kanske inte svarat på den här tematrion alls (trots en viss förkärlek att uttala mig om saker jag inte vet något om), om det inte råkat vara så att jag i förra veckan läste en novell av Gillian Flynn, som getts ut som bok. När jag såg frågan tänkte jag att den kan jag ju alltid berätta om. Och bara man har ett svar brukar dom två andra nog komma.

The Grownup by Gillian Flynn

”En sån som du” av Gillian Flynn är helt klart en obehaglig historia om en lycksökerska som kommer till ett hus för att fördriva spöken eller onda andar eller dålig feng shui, eller liknande. Historien slutar absolut inte som man kunde vänta sig, och det ryms en massa i ett litet format.

M is for Magic

Neil Gaiman platsar alltid. Här en novellsamling med noveller där till exempel Humpty Dumptys syster anställer en privatdetektiv för att undersöka broderns död. Här finns också trollet under bron, och novellen Chivalry, med en lysande inledning: Mrs. Whitaker found the Holy Grail; it was under a fur coat.

Pretty Monsters by Kelly Link

Och sen en novellsamling som det var väldigt länge sen jag läste, men vars författare jag tänkte på ganska nyligen och funderade på att läsa något av. Om det blir så får vi se, men det här är som jag minns det fina historier om udda monster och andra obehagliga händelser.

Se där ja, där hade jag ju en trio!

 

24 thoughts on “Tematrio noveller”

  1. Flynns novell har jag precis köpt, så den ser jag fram emot att läsa så småningom. Kelly Link har jag läst noveller av, Pretty monters 2🙂

  2. Fynns novell står och väntar i bokhyllan så den skall läsas så småningom.Gaimans novellen är jag jättesugen på.

Kommentera

