En smakbit ur: Medan mörkret faller

Söndag morgon, och idag står faktiskt bara fixande på sommarstugan på programmet. Igår färdades jag fram och tillbaka c. 250 km för en sista studieträff, OCH sen fortsatte jag när jag kom hem med lite sommarstugefixande- vi tänkte fira sonens konfirmation på sommarstugan i mitten på juni, och nu har någon kommit på en massa saker som behöver fixas till, husen ska målas, vedhögar och bräder flyttas fram och tillbaka, och så vidare.. Det är möjligt att denna ”någon” heter Sara, men i detta skede skulle hon inte vilja erkänna det. Nå. Ännu en och en halv vecka ska jag försöka balansera sommarstugan, heltidsjobbet och att skriva en strategi för ett bibliotek till den sista studiekursen. Men sen kommer ju strategin att behöva lämnas in, så då faller den bort. Varefter vi närmar oss mitten på juni kommer också sakerna som ska göras på stugan att minska, dels blir väl något faktiskt utfört, och dels kommer någon att besluta att vi skiter i det mesta, tvättar fönstren, och smäller fram en smörgåstårta någon annan bakat, och så får det duga.

Jag läser inte SÅ mycket just nu, nej. Men den bok jag håller på med är verkligen bra!

Medan mörkret faller

S.172.

”Berglund ringde mig och beordrade oss tillbaka till Stockholm”, sa Hell plötsligt. ”Det är tydligen ytterligare en läkare som har mördats, och han har samma konstiga skador i tinningarna. Men i övrigt ska det vara ett helt annat tillvägagångssätt. Vaktmästare Evert Johanssons död gör att de inte kan skylla på honom den här gången i alla fall.”
Han lyckades nästan dölja skadeglädjen i rösten.

Jag läste ju ”del 2” av Anna Lihammer för någon tid sedan och gillade. Den här, debuten, är om möjligt ännu bättre. Det är ju fråga om i stort sett fristående böcker, men med samma huvudpersoner, så jag har nog inte missat något genom att inte läsa dem i ordning, det är spännande i alla fall. Och mycket fint beskriven dysterhet och mörker. Hoppas Anna Lihammer tänker sig att fortsätta skriva många böcker.

Värd för smakbitarna är Flukten fra virkeligheten!

 

26 reaktioner på ”En smakbit ur: Medan mörkret faller

  1. Jeg kjenner igjen den biten med alt som man bestemmer seg for skal gjøres minsker når det faktisk viser seg at man hverken har tid eller lyst til å gjøre alt sammen 🙂

  2. Tack för smakbit! Jamen alltså nu blev jag ju intresserad på allvar för dessa böcker av Lihammer. Att böcker i en serie kan läsas fristående och lite huller om buller gillas. 😉

Kommentera

