Kulturkollos utmaning: Min schlagerfavorit.

Denna vecka lever Kulturkollo i schlageryra. Veckans utmaningsfråga är:

  1. Vilken schlagerlåt är din favorit om du tänker tillbaka genom åren?
  2. Förutom Sverige, har du någon förhandsfavorit på lördag?

Är det här jag borde svara Lordi? För, ja, det var faktiskt otroligt kul att det här mitt fosterland  en gång tog och vann Eurovision Song Contest. Dessutom ligger musikstilen rätt nära mitt hjärta..

Men ska jag svara den sången som jag fortfarande kan i stort sett utantill efter timmarna med hopprep framför spegeln tillsammans med barndomskompisen, ja, då är det Carolas Främling som borde bli mitt svar..

När det gäller bonusfrågan har jag faktiskt inte hört tillräckligt av årets bidrag för att kunna uttala mig varken till eller från i frågan. Det oaktat, och vilken sång Finland än sänder, och trots att blixten inte slår ner två gånger på samma ställe och allt det där, så hoppas jag absolut på Finland i år igen!

 

 

 

 

14 thoughts on “Kulturkollos utmaning: Min schlagerfavorit.”

  1. Lordi ja, jag kan väl inte påstå att jag älskade låten, men det var fantastiskt kul att de vann. På något sätt så var det där som hela tävlingen förändrades🙂

    1. Att det var oväntat ja- vadslagningen här i Finland rörde ju sig om vilket som var mer sannolikt, att Finland vinner Eurovisionen eller att helvetet fryser till is, och helvetet låg ju bra till om man såg på oddsen..

      1. Tyvärr verkar det ju bli så, Finland gick ju inte ens till Final igår, även om den är rätt bra, om man jämför med andra bidrag som är med.
        Skulle vara kul om Australien vinner för den är bra…

Kommentera

