När något får mig att tvivla..

Jag läser romance. Det har knappast någon missat som läst min blogg ett tag. Jag läser annat också, variation ger krydda i livet, men romance är en av de saker jag bygger upp min lästillvaro kring. En annan av grundpelarna är fantasy, en tredje är specialgenren ”mer eller mindre fallfärdiga hus i Storbritannien där det bor folk med krångliga förhållanden till varandra, och gärna lite spöken på vinden” (Inte en genre säger du? Då borde det vara det!).

Jag är också väl medveten åtminstone om en del av fördomarna som grasserar kring romance som genre, och romanceläsare. En del av de här fördomarna går ut på det där med inte så hög intelligens. Det har jag tagit som oinformerat skitsnack. Men så. När det står som här nedanför i en bok då de presenterar en författare. I en bok som säkert såldes i din matbutik också denna vinter.

ScreenHunter_28 May. 03 20.45

Nej. Afrika är inte ett land. Nej, och nej, och nej. Afrika är INTE ett land.

Jag läste själva boken, och den var helt okej. Inga stora okunnighetsfelaktigheter där. Men jag tänker inte recensera boken i bloggen, för Afrika är inte ett land. Visst, Australien är ett land är en världsdel, men Afrika är inte ETT land.

 

4 thoughts on “När något får mig att tvivla..”

  1. Haha, jag tänker mig att det kanske blivit fel med översättningen, att det på engelska eventuellt stod typ ”… countries in Africa …” eller ”… African countries”.

    Sedan tror jag egentligen att alla genrer har mer eller mindre fördomar emot sig. Det handlar väl snarare om vem man frågar. Men det finns ju också fin-litteratur och ful-litteratur (ooops, där var jag fördomsfull😉 ), och genrer som både du och jag läser hamnar tyvärr oftare i den senare kategorin.

  2. Jag hade inga fördomar, tidigare, mot romance och dess läsare/författare. Men nu har jag. Mot författarna. Du är ju läsare och ”upptäckte” ”felet” så du är ju uppenbarligen intelligent. Ingen skugga över läsarna alltså🙂

Kommentera

