Skuggan av ett år

Skuggan av ett år

Vilken bok? Skuggan av ett år.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? År 1980 fick en grupp med vänner en lysande idé- de skulle tillbringa ett år i en övergiven stuga och försöka överleva enbart på vad de kan odla och jaga eller fiska.

Trettio år senare får Lila ett anonymt brev med en nyckel till en stuga. Lila håller just på att hämta sig från ett missfall, och äktenskapet har hamnat i kris. Lite återhämtningstid på en avlägsen stuga skulle passa ganska bra. Men varför får just Lila nyckeln?

Vad tycker jag? Mystiska små stugor på brittisk landsbygd? Krångliga förhållanden och familjeband med hemligheter? Jadå. Den här boken bara ropar ut att den passar mig, och det gör den också. Det tillför faktiskt en hel del också att jag läste den här boken till stor del i min egen lilla stuga, vid vattnet, om än vid havet och inte vid en sjö. Jag fantiserar om att kunna bo på vår stuga hela året. Men självförsörjningsidén är jag nog inte gjord för.

Kommentera

