Kulturkollos utmaning: Karaktärer i utkanten

Veckans utmaning går ut på att lista minnesvärda karaktärer som lever/har levt/levt fiktivt i utkanten. Du kan inkludera såväl verkliga som påhittade karaktärer. Det kan handla om såväl grupper som individer och det kan handla om såväl frivillig och ofrivillig utanförskap.

Det är Kulturkollos veckoutmaning den här veckan. Nu råkar det vara så att jag läser en bok just nu med en person i utkanten, nämligen privatdetektiven Kouplan i Sara Lövestams serie. Jag håller just på med del två, och jag tror inte det finns fler delar i serien ännu.

Sanning med modifikationÖnska kostar ingenting

Det här är historier om den del av vår verklighet som vi bara kan se med outsiderns ögon, och här har vi den sympatiske hjälten i marginalen, Kouplan, som försöker leva som papperslös tills han kan söka om asyl på nytt, och som ger oss det där utanförperspektivet.

11 reaktioner på ”Kulturkollos utmaning: Karaktärer i utkanten

  1. Nej, men… hur kunde jag glömma den enda bok jag läst av Sara Lövestam (hittills), den heter ju till och med Udda. De två böckerna som du nämner har jag faktiskt köpt 🙂

Kommentera

