Bokbloggsjerka – i mina hemtrakter

Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter? frågar Annika i veckans bokbloggsjerka.

Jag har skrivit ett inlägg om precis den här saken för inte så länge sen.  Där konstaterade jag att det inte finns jättemånga böcker som utspelar sig här. Min lilla by är det omöjligt att hitta böcker ifrån, men den lilla staden här intill, Kristinestad, där utspelar sig en barnbok, ”Tomat på  nolltid” av Siv Bergman, så vitt jag minns är det en helt okej bok. Sen finns det också en historisk romance, ”Myndlingen” av Sara Medberg. Den här boken kunde ärligt sagt utspela sig var som helst, men det sägs att huvudpersonen bor på en herrgård lite utanför Kristinestad. Herrgården är helt fiktiv, och omgivningen så generellt beskriven att det kunde röra sig om vilket litet ställe som helst. Annars är boken historiskt korrekt, och också trevlig läsning.   Det finns också en bok om finlandssvensk småstadstjej möter invandrare och storstadsliv, ”Jag har väntat på dig” av sara Razai. Huvudpersonen kommer från Kristinestad, och en liten del av boken utspelar sig där, men i huvudsak rör man sig i Åbo.

Myndlingen Tomat på nolltid Jag har letat efter dig

 

21 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – i mina hemtrakter

Kommentera

