Ännu talar träden

Ännu talar träden : roman by…

Vilken bok? Ännu talar träden av Calixthe Beyala.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Eden berättar om sitt liv, om att växa upp i en by, om alla människor runt omkring henne och om hur samhället förändras kring henne.

Vad tycker jag? Jag får inte beskrivningen av boken att låta sådan som boken är. Boken handlar om hustrur, bihustrur, föräldrar, och mitt i allt detta Eden, som i det myllrande livet lever dels med huvudet bland de gamla legenderna och dels med fötterna stadigt på jorden. Den var oväntat bra, med tanke på att jag inte hade några förväntningar utan bara plockade upp den för att få en bok som skulle passa in i min FN-utmaning.

Utmaningar: Ja, hög tid för årets första bok till FN-utmaningen. Och liiite fusk är det ju, i och med att Calixthe Beyala flyttade från Kamerun till Frankrike som 17-åring och har levt och verkat där sedan dess. I idealfallet vill jag ju att författaren ska vara född i landet, och även levt där som vuxen. Men den här boken utspelar sig i Kamerun, så jag godkänner den till min utmaning som representant för Kamerun!

Kommentera

