Veckans bokbloggsfråga- att ha eller inte ha.

Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

Det här är veckan fråga som Barnboksbloggen ställer.

Jag ska låna ett citat från Trollkarlens hatt av Tove Jansson.

Men Hemul då! sa Snorkfröken upprörd. Tala inte så där! Din frimärkssamling är den finaste i världen!
Det är just det! ropade hemulen förtvivlat. Den är färdig! Det finns inte ett frimärke, inte ett feltryck som jag inte har samlat! Inte ett enda! Vad ska jag ta mig till?
Jag tror jag börjar förstå, sa mumintrollet långsamt. Du är inte samlare längre, du är bara ägare , och det är inte alls så roligt.

Jag tycker alltså inte att det är så himla viktigt att äga de böcker jag  läser. För att inte tala om att jag läser så pass mycket att det vore svårt rätt praktiskt att äga dem alla, eller åtminstone trångt (ifall jag nu inte skulle få tag i ett slott av modell större..).

Och nej, jag har böcker i samma serie som är i olika format, utgivna olika tid och alltså har omslag i olika stil, etc. Och sällan, mycket sällan, har jag alla böcker i en serie. Däremot kan jag med glädje kasta mig in i sökandet av just den där speciella boken- men när det kommer till kritan är det samlandet som är kul och inte ägandet!

 

10299544_10152254829047469_3585896072160141306_n

4 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga- att ha eller inte ha.”

  1. Jag har alltid så himla svårt att lämna tillbaka böcker i tid så jag undviker att låna böcker – oftast. Och dessutom tycker jag om att titta på mina böcker i bokhyllan och minnas vad de handlade om, tänka på karaktärerna och komma ihåg när jag läste boken (vilken del av mitt liv det var).

      1. Ja men för mig går det så långt att jag till slut får böter. Inte bra. 😄

Kommentera

