Fair Helen

Fair Helen by Andrew Greig

Vilken bok? Fair Helen av Andrew Greig.

Var har jag fått tag på den? Inhandlat på nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Det finns en skotsk ballad som heter Fair Helen of Kirkconnel Lea. Andrew Greig dyker in i balladen och tecknar en bild av hur händelserna i balladen kan ha gått till.

Vad tycker jag? För det första, Andrew Greig läser man för att man gillar hans språk- i mitt tycke är han kanske främst poet, och detta tycker jag fast jag hittills bara läst hans prosa. För det andra, för att läsa en bok som utgår från en skotsk ballad ska man nog vara lite nördig då det gäller Skottland, och historia, gärna medeltidshistoria. Men uppfyller man detta, eller har intressen som går i den här riktningen, då är det här en underbar bok. Andrew Greig väjer aldrig för det som är mindre fint i tillvaron (det vill säga det som inte syns i en ballad, hur gruvlig den än är) och inte heller undviker han livets små detaljer, vilket gör att personer och berättelse känns levande. Och det här gör han på ett språk som får mig att tycka att livet kanske är hemskt, men det är oerhört vackert. Här får jag också anledning att fundera på vad som händer med dem som står på sidan om, och med dem som är med om en stor händelse men överlever. Det är mera sällan jag läser böcker ur det perspektivet.

Utmaningar: Detta är väl bara min andra bok från Skottland i år, och om jag ska läsa 12 st som jag tänkt ger det ju ett genomsnitt på en bok per månad, vilket då innebär att jag är en smula efter. Men- det är mycket kvar av året ännu.

Kommentera

