Dött vatten

Dead Water (Shetland) by Ann Cleeves

Vilken bok? Dött vatten av Ann Cleeves.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Det här är visst första boken efter den ”egentliga” Shetlandskvartetten. Jag är inte kinkig på det sättet, för mig del får Ann Cleeves skriva hur många som helst.

Nå i alla fall. Jimmy Perez är mycket nere sedan sambons död. En journalist återkommer till Shetland och säger sig ha en bra story. Men så dör han. Dessutom dör en lots. Det kan dessutom finnas kopplingar till oljeindustrin.

Vad tycker jag? Jag såg ju Shetland tv-serien i höstas eller när det nu var. Där byggde ett avsnitt på den här boken, men de var inte exakt lika som jag mindes det i alla fall. Så det var lite intressant, att ha en bild som ibland krockade med det lästa, jag är ju mera van att det går åt andra hållet. Men en fin deckarserie är det, de här böckerna har faktiskt fått mig att överväga att fara till Shetlandsöarna. Och trevligt att återse alla personerna, det blir ju så där med deckarserier, det blir nästan lika kul att följa personerna som att läsa om morden. Och fin påskhelgsläsning, det blev en påskekrim i år också!

Kommentera

