Lite annorlunda romance i Bollywood

A Bollywood Affair by Sonali Dev

Vilken bok? A Bollywood affair av Sonali Dev.

Var har jag fått tag på den? Beställd från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Mili blev bortgift som fyraåring. Hon har inte sett sin man sedan dess, men i byn där hon levt sågs hon som en gift person, och hon gjorde också mycket för sina svärföräldrar. Mili studerar, och försöker förbereda sig för ett liv med sin make, men nu är Mili 24, och tycker småningom det verkar liite skumt att hennes man aldrig träffar henne. Men Mili är inte den som går sysslolös, hon skaffar ett stipendium för studier i USA.
Till USA har Bollywoodregissören Samir spårat sin brors barnhustru. Samirs bror har levt i tron att barnäktenskapet blivit ogiltigförklarat och gift sig på nytt. Den nya frun väntar barn när det visar sig att barnäktenskapet inte alls är ogiltigt. Om inte Samirs bror kan övertala Mili att gå med på en annullering. Det kan ju inte vara så svårt?

Vad tycker jag? Det här är ju en intressant variation på temat romance. Jag lever med, skrattar och snyftar lite och är ganska övertygad, ända tills det blir dags för Happily Ever After. Det känns lite väl tillrättalagt, det här slutet. Och sen har Mili lite av Bella Swans klumpighet, allt för att hjälten ska få skina i sin hjältestass. Men- Mili är sympatisk och förnuftig och gör det bästa av det mesta så som man antagligen måste vara om man lever med de kort hon fått sig tilldelade i livet. Samir har en oväntad talang för matlagning, och jag gillar matlagning i böcker. En till största delen positiv läsupplevelse alltså, till och med lite smårolig, även om jag inte nödvändigtvis ser den stora lyckliga familjen framför mig där i slutet.

 

4 thoughts on “Lite annorlunda romance i Bollywood”

  1. Den här har jag haft i läsplattan länge men inte riktigt kommit mig för att läsa. Det låter ju lovande och visst är det spännande med lite variation i ”romancemiljön”!

Kommentera

