Veckans bokbloggsfråga

Jag tänkte ta och svara på veckans bokbloggsfråga den här veckan. Barnboksbloggen frågar:

Den här veckan är jag intresserad av dig som person bakom bokbloggen. Vad jobbar du med eller pluggar till? Är böcker, läsande och skrivande en del av din jobbvardag också, eller är det bara ett fritidsintresse? Trivs du med ditt jobb eller drömmer du om att jobba med något helt annat, i så fall vad? 

Veckans bokbloggsfragaJag började på ett nytt jobb i början på januari. Jag är numera avdelningssekreterare på en hälsocentral. Jag vet inte riktigt vad som fick mig att söka jobbet, det var väl rätt otippat att jag skulle befinna mig i vårdbranschen, även om jag inte direkt sysslar med vårdarbete nu heller.

Jag får väl säga att skrivande är en stor del av mitt jobb, men kanske inte riktigt så som det avsågs i frågan.. En stor del av jobbet går nämligen ut på att skriva sånt som läkare dikterat, journaler, utlåtanden, remisser, epikriser, alla slags intyg och brev. Annars är mitt specialområde på jobbet statistik. Det finns en otrolig mängd statistik som ska samlas ihop, manipuleras och rapporteras hit och dit.

Jag känner (och gillar!) människor som skulle bli fullständigt galna på mitt jobb. Men jag trivs bra. Arbetsuppgifterna är tydliga, vi är ett litet team med sekreterare (bra för introverter som jag), jag kommer överens med dom andra i teamet, arbetstiderna är bra, jobbet är av en sådan art att det inte går att ta med sig hem, egentligen bara bra saker. Det finns en stor nackdel, och det är sittandet. Jag skulle verkligen behöva ett sånt där fint höj- och sänkbart arbetsbord så jag kunde stå och skriva ibland. Nu får jag bara försöka ta lite extra omvägar till kopieringsmaskiner och sånt.

Så det där med böcker, det är mitt fritidsintresse. Jag håller i och för sig på med att studera till bibliotekarie vid sidan om, och hittills har det gått riktigt bra. Återstår att se om jag lyckas hålla ut och få studierna klara.

2 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga

  1. Jag jobbar också långt från litteraturens värld och är helt nöjd med det (även om det förstås vore otroligt roligt att jobba på något av de stora förlagen pga roligt att jobba på ett företag där jag verkligen älskar produkten).
    Kul att nya jobbet är bra! Det är ju alltid en chansning, man vet ju aldrig riktigt hur det ska bli förrän man är på plats.

Kommentera

