Kvinnoalfabetet Y

Y

Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på Y?

Jonej. (Se där ett lysande finlandssvensk uttryck!) Jag borde ha läst något av Yrsa Sigurdardottir pre-blogg, men kan för mitt liv inte minnas annat än det rör sig om deckare. Som det nu är så hamnar hon här.. Favoritförfattare, jonej, som sagt.

Vilken kulturpersonlighet med för- eller efternamn på Y beundrar du?

Jag tar en skådespelare (och ignorerar helt Malala Yousafzai..), en av systrarna Ekblad, som heter Ylva! Tänk att två systrar blir så framgångsrika inom samma område, man har säkert fint stöd av sin syster då.

Vilket kulturellt verk med Y i titeln vill du lyfta fram?

Tur att det inte stod att det måste börja på Y! Jag vill nämligen lyfta fram ”The end of mr Y” av Scarlett Thomas, en bok som är krånglig på ett bra sätt.

The End of Mr. Y by Scarlett Thomas

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Y som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Säkert många, med tanke på hur svårt jag hade att komma på några. Jag kunde ju till exempel återupptäcka Yrsa Sigurdardottir.. Margaret Yorke (är en pseudonym, men ändå..) som skriver brittiska deckare, hon kunde nästan kvala in som denna sommars vintagedeckarprojekt.

Det var ju en oväntat svår bokstav det här.

 

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet Y”

Kommentera

