Mat i böcker

De fortsatte gå en stund, sedan sa Bruno försiktigt: ”Bara så att jag är på det klara med det hela. Vad vill du jag ska göra?”
”Bara ge mig lite idéer. Någonting fantastiskt, så överdådigt, så sexigt att det får Laura, underbara Laura, att svimma av kärlek och falla i säng med mig.”
Bruno tänkte efter. ” Men vilketdera?” sa han slutligen. ”För du vet väl att det är två olika saker att göra någon kåt och att få någon att bli kär.”
”Hur menar du, filosofen?”
”Om du vill få någon att gråta”, sa Bruno sakta, ”låter du dem hacka lök. Men om du vill att de ska känna sig sorgsna, lagar du den mat som deras mamma lagade åt dem när de var små. Förstår du skillnaden?”
Tommaso ryckte på axlarna.

cooking-clipart-4

Hon hade aldrig tidigare ätit sådan mat. Nej, hon hade aldrig ätit tidigare. Det var som om de här smakerna alltid hade funnits, alltid hade varit närvarande i hennes fantasi, men nu var det första gången hon verkligen kände dem. Varje rätt var mer intensiv än den förra. Spaghettin var täckt med en mustig sås på kött och vin- mäktig, smakrik och tjock. Lammet däremot var ljuvligt rosa, så mört att det tycktes lösa upp sig i munnen. Det serverades utan grönsaker, men efteråt tog Tommaso in den första contornin till bordet: en hel kronärtskocka, överhälld med varm olivolja och pressad citron och garnerad med hackad mynta. Laura slickade varenda oljedroppe från fingrarna, och förvånades över den intensiva smaken.

free-food-clipart-6

Jag gick direkt på bonusuppdraget i Kulturkollos utmaning denna vecka. Det där var ett par bitar ur en bok som heter ”Kärlek, mat och missöden” av Anthony Capella. Jag vet inte om det är min favoritskildring av mat, men alltid när jag tänker på böcker och mat så är det den boken jag tänker på allra först. (Bilderna kommer, som så ofta, från Karen’s whimsy.)

Men nu var det ju egentligen kokböcker som var utmaningen.

  1. Finns det någon kokbok du älskar trots att du faktiskt inte använder den särskilt mycket?
  2. Det motsatta då, vilken kokbok är den mest nerkladdade och använda i bokhyllan där hemma?
Jag har en del kokböcker jag gillar men inte direkt använder. För att laga mat eller baka, då. Den här, till exempel:
1012144748627617960_1216133705
Scone with the wind av miss Victoria Sponge. Den innehåller recept på The strange cake of Dr Jelly and Mr H’Ice Cream, Key Lime and Punishment, The Lord of the Ring Doughnuts och inte mindre är Nineteen Eighty Petit Fours.
Men har du bara en kokbok, och måste klara dig med den (alltså svaret på fråga 2), då håller jag på en finlandssvensk klassiker.
Marthas kokbok
Här finns allt. ALLT. Tryckkokningstabell med koktid och vattenmängd i tryckkokare. Förvandlingstabell från mått till vikt (alltså, hur många gram är en deciliter vetemjöl, mannagryn, potatismjöl etc. ). Kålrotslåda. Hur man filéar fisk. Lutfisk. Köttbullar. Minst lika många krämer som Madicken och Lisabet hade: Citronkräm, äppelkräm, plommonkräm, röd och vit kräm, brylékräm och chokladkräm. Apelsinmarmelad. Ättiksgurkor. Hallonglass. Glögg. Aladåb.
Det man kan säga är ju att den börjar vara en smula daterad. Men det är ju just sånt som man behöver boken till, när man plötsligt befinner sig i positionen att svärmor kommer och förväntar sig ett traditionellt julbord, eller man behöver konservera höstens skörd eller så. Men visst, här finns recept på pizza också. Eller pommes frites, om det är så att man vill göra dem själv.

6 thoughts on “Mat i böcker”

  1. Herregud! ”en hel kronärtskocka, överhälld med varm olivolja och pressad citron och garnerad med hackad mynta” Jag blir hungrig bara jag läser det! Vad roligt med en till som gillar att läsa om mat.:)

Kommentera

