Min dammigaste bok

image

Kulturkollos utmaning den här veckan handlar om att berätta om din dammigaste bok. Tolka det dammiga som du vill. Kanske är det din favoritklassiker? Eller det tristaste du någonsin läst? Visa oss den äldsta boken du äger, ditt bästa antikvariatsfynd eller den hyllvärmaren du haft längst i hyllan. Rota långt in i bokhyllan och berätta om det dammigaste du har.

Den här boken är kanske, kanske inte den äldsta boken jag för närvarande har i mina hyllor, men jag har säkert hittat den på det dammigaste stället!

Det var en gång en liten skola med ett litet skolbibliotek. När den lilla skolan skulle renoveras (det här var på den tiden då man ännu satsade på skolor) fick eleverna hjälpa till att packa ihop för att flytta hela skolan till evakueringslokaler inför nästa läsår. En ung Sara Pepparkaka befann sig i gruppen som skulle packa ihop skolbiblioteket. (Riktigt hur det kom sig vet man inte, men redan på den tiden drogs jag till platser med böcker). Det gällde inte bara att packa ihop de böckerna som fanns i bibliotekets hyllor, utan också de avskrivna böckerna skulle bort från skolhuset. De hade inte flyttat längre än till ett mycket dammigt vindsrum.

-Om ni vill ha någon av de här böckerna så är det bara att ta, sa läraren. Dom här böckerna sparar vi inte mer.

Och visst är den skamfilad, denna bok. Det är säkert därför den blev avskriven. Men den går fortfarande alldeles utmärkt att läsa, och det har jag gjort, många gånger.

Vad boken ledde till för vidare äventyr? Tja, tre tonåringar vilse i Amsterdam till exempel. Vi var helt inställda på att hitta Anne Franks museum, när vi besökte Amsterdam bara för en dag. Tyvärr så höll vi kartan upp och ner (tiden innan GPS och mobiltelefoner) så vi hann aldrig fram i tid. Processen inkluderar ett par odödliga kommentarer som ”Varför finns den där floden inte med på kartan?” och ”Äh, dom har säkert inte ritat dit alla små floder!” Det är mitt hittills enda besök i Amsterdam. Men om eller när jag far, då ska jag inte missa Anne Franks hus en gång till!

Det var historien om en bok hittad i ett dammigt rum på en dammig vind.

 

12 thoughts on “Min dammigaste bok”

  1. Det är härligt med böcker med en historia🙂 Får se om jag kanske kan hitta Anne Franks hus när jag besöker Amsterdam om en månad. GPS:en är med i alla fall🙂

Kommentera

