Yarden

Yarden

Vilken bok? Yarden av Kristian Lundberg.

Var har jag fått tag på den? Lånat ljudbok från biblioteket.

Vad handlar boken om? Kristian Lundberg beskriver sitt och dagens arbetsliv bland de timanställda och enkelt ersättliga.

Vad tycker jag? Jag hade inte väntat mig att den här boken skulle vara så poetisk. Jag vet inte hur jag skulle ha uppfattat boken om jag läst den med ögonen, men i öronen blir den en nästan hypnotisk poesi, lite som det är att jobba med sånt som är monotont och enahanda och tankarna flyger högt ovanför det man sysslar med. Jag hade väntat mig att möta de andra som finns på arbetsmarknadens sämre sida, och det gör jag. Jag hade också kanske väntat mig mer siffror och fakta (jag har ju trots allt en viss bakgrund med ekonomi) men sånt finns inte just alls. Det hade också varit intressant att läsa, men då hade det här blivit en helt annan bok. Allt behöver inte vara så som man väntar sig.

Det blir en sån intressant effekt när jag står och stryker kläder och lyssnar om liknande monotont jobb. Huvudet befinner sig på en annan plats än händerna, och där huvudet finns beskrivs hur huvudet är på en annan plats än händerna.

Sen det där om att han trott att han kommit undan, kanske till och med att den gamla ”onda” världen inte finns mer, men den finns kvar och varje dag lever en massa människor i den här kalla världen, och att den världen bara har väntat på honom. Det var en intressant tanke och den blev väl uttryckt.

Kommentera

