En smakbit ur Northanger Abbey

Jag känner mig faktiskt ivrig nu, imorgon börjar Kulturkollos bokcirkel om Northanger Abbey, och jag har läst om min bok inför det. Det är nästan otroligt hur länge sen det är som Jane Austen skrev sina böcker, det märks inte när man läser dem egentligen.

Smakbiten kommer alltså ur den här boken, sidan 138.

”Den person, oavsett om det är en herre eller dam, som inte har nöje av en god roman måste vara outhärdligt enfaldig. Jag har läst all det som mrs Radcliffe skrivit, det mesta med stort nöje. När jag väl hade börjat på The mysteries of Udolpho kunde jag inte släppa den ifrån mig. Jag minns att jag läste ut den på två dagar. Den var så spännande att håret reste sig.”

Nu minns jag varför jag en gång i världen hade bestämt mig för att läsa The mysteries of Udolpho av Ann Radcliffe. Det var ju för att jag läst Northanger Abbey. Så här en halv livstid senare (ja, åtminstone hade jag inga barn när jag läste den här boken första gången) kan jag konstatera att Udolpho fortfarande är oläst. Men det är ju på inget sätt för sent än, kanske det blir årets sommarprojekt?

Mer smakbitar finns hos bloggen Flukten fra virkeligheten, som nästan varje söndag. Alla kan vara med och ge smakbitar, men man ska undvika spoilers!

35 thoughts on “En smakbit ur Northanger Abbey”

  1. Northanger Abbey står på min leselisten. Jeg har lest andre bøker av Jane Austen, men ikke denne. Jeg er veldig glad i de bøkene jeg har lest av henne, så jeg ser frem til å lese denne også🙂 Ha en fin søndag!

  2. Jag gillar speciellt Den person, oavsett om det är en herre eller dam, som inte har nöje av en god roman måste vara outhärdligt enfaldig.🙂

  3. Northanger Abbey köpte jag alldeles nyss, i februari. Men eftersom jag läser hyllvärmare i mars, får denna vänta. Annars hade jag hemskt gärna läst den till Kulturkollo jag också, hade hoppas hinna med det redan i februari, men det hann jag inte. Tack för smakbiten, det ser lovande ut! Gillar verkligen Austen!

  4. Det här är den första och enda boken jag har läst av Jane Austen. Vi kom inte helt hundra överens. Synd, eftersom jag har flera andra Austen-böcker i hyllan…

  5. Ja visst är det förvånansvärt att den skrevs för så länge sedan! Och Udolphos mysterier är ju återkommande refererad till inte bara i den här klassikern, måste bara läsa Radcliffes omtalade bok någon gång.🙂

Kommentera

