Bokbloggsjerka om bokrean

Det är fredag, och jag ska ta mig för att besvara veckans bokbloggsjerka.

Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag får ju alltså på riktigt ta och göra en kategori som heter ”Sara uttalar sig om saker hon inte vet något om”. Det blir igen ett inlägg till den kategorin. För det är inte samma sak med bokrean sett från den här sidan vattnet. Det bara är inte det. Gå och vänta i veckor? Förhandsbeställa?

Jo, de bokhandlar jag frekventerar brukar ha rea på svenska böcker denna tid på året. Jo, förr i tiden var det ju roligt att se Bokias broschyr med vilka som var årets reaböcker och kanske till och med ringa den närmsta bokhandlaren och be den sätta någon av reaböckerna åt sidan, man kunde nämligen aldrig vara helt säker på hur många av reaböckerna nämnda bokhandel hade eller hade tänkt ta in till rean och kunde alltså bli utan om det ville sig illa.

Jo, det är trevligt att gå och titta på böcker som är på rea i år också. Jag har faktiskt hunnit göra det. Det blev ändå så att det jag handlade var två ljudböcker åt maken. Dom var också på rea, och det var ju trevligt, när han nu börjat gilla ljudböcker och har en födelsedag på gång snart.

Men när jag läser andra bokbloggares uttalanden om bokrean så inser jag att jag nog inte helt fattar storheten med bokrean, och jag vet inte om jag nånsin gjort det. Visst är det trevligt med böcker på rea. Men allt som oftast har jag redan köpt de böcker jag inte kan leva utan. Och de andra har jag redan lånat och läst från biblioteket.

Så om bokrean spelat ut sin roll?  Jag är osäker på vilken roll den har eller hade för mig. Men kanske jag borde ta ett besök i grannlandet något år under bokreatider.

 

26 reaktioner på ”Bokbloggsjerka om bokrean

  1. Bokrean var en riktig happening förr, men nu är utbudet så likartat överallt att den förlorat sin charm. Åtminstone för oss som läser mycket. Så känner jag i alla fall.

  2. Du köper och läser ju i alla fall böcker, och det är ju det viktiga! Sedan om du köper dem just på rea eller för andra priser, det är ju mindre viktigt, egentligen.

  3. Jag gillar bokrean men samtidigt känner jag ju att sen jag började blogga så har det intressanta utbudet minskat för mig. Men det beror såklart mycket på att jag numera läser mer nya böcker direkt när de ges ut…

  4. Har alltid upplevt bokrean som en sorts årligt återkommande tradition som man ser fram emot i februari. Men näthandel är ju relativt nytt och förhandsbeställt böcker har jag inte gjort tidigare, detta år var första gången.

    1. Nej det är kanske det man borde göra för att bokrean ska vara stort, spara en stor del av årets bokinköp till den här tiden. Då skulle jag också längta. Jag tror du är något på spåren, en bokmal handlar böcker hela tiden så en bokmal behöver inte längta till rean!

  5. Jag konstaterade samma, att bokrean i Finland är ganska annorlunda (och relativt ointressant). Jag gillade den då i början på 90-talet, men numera går den ganska omärkt förbi.

    Jag är de facto i Sverige nu, men har inte kommit förbi någon öppen bokhandel. Dreglade lite i ett skyltfönster 🙂

  6. Jag har ungefär samma uppfattning om bokrean som du – den har egentligen aldrig riktats till mig och det jag är intresserad av att läsa, samt att jag köper oftast böcker under helt andra tider om året.

Kommentera

