Kvinnoalfabetet – W

w

Attans också, jag som tänkte att V och W var samma bokstav. Vilket betyder att den fina favoritförfattaren jag hade förra veckan, Jeanette Winterson, egentligen skulle ha hört hemma här. Gjort är hur som helst gjort, jag får försöka hitta någon annan på W idag.

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på W?

Jo, det får bli Jaqueline Winspear. Författare till en serie om privatdetektiven Maisie Dobbs, en rätt lång serie varav jag har läst åtminstone tre. Eventuellt fyra. Serien utspelar sig för övrigt på en plats och under en period jag älskar att läsa om, den omvälvande perioden strax efter första världskriget i Storbritannien.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på W vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Ja. Whitney Houston har nog förtjänat en plats i mitt alfabet. Alla kan i det här skedet ta sig en funderare på hur det låter när jag råmar IIIIIIIII will always love youuuuuuuu till radio/valfri musikspelande apparat. Jo, jag är nog lite åt sopranhållet, men lite mer medelmåttlig än Whitney.

Vilken verk på W av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

War for the oaks av Emma Bull. En bok som jag tror numera hamnat lite i skymundan, men är en av böckerna som skapade urban fantasy som genre.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på W har du ännu inte utforskat?

Jag svarar Virginia Woolf. Inte för det, jag har läst två av hennes böcker, ”Mrs Dalloway” och ”Mot fyren” och kanske inte blivit så där helt frälst. Men jag skulle vilja läsa ”A room of one’s own” också, åtminstone. Så därför hamnar hon här.

15 thoughts on “Kvinnoalfabetet – W”

  1. Just ja, Jacqueline Winspear! Jag glömde bort henne! Jag har läst första boken om Dobbs och tyckte att den var riktigt underhållande. Någon gång ska jag läsa mer.🙂 Vad fina omslagen var som finns på hennes hemsida just nu: http://jacquelinewinspear.com/

    Virginia Woolf funderade jag på att ha med på listan, jag också. Jag har bara läst Mrs Dallloway, som jag tyckte sådär om, och så har jag To the Lighthouse oläst i hyllan. Så hon är en författare jag tror att jag vill läsa lite mer av, precis som du, innan jag ger upp henne.🙂

Kommentera

