En smakbit ur: Det här är hjärtat

Det har varit en härlig vinterdag, somliga åkte slalom, somliga skidade annars bara, vi grillade korv och marshmallows. Vädret var i det närmaste perfekt vinterväder, solsken, 5-7 minusgrader, ingen blåst. En perfekt inledning för pepparkakspojkarnas sportlov. Jag har tyvärr inte möjlighet att ha ledigt i år, men sönerna ska åtminstone fara till farfar och farmor. Och det gör ju inte så mycket att vi inte kan fara så långt bort om vädret här hemma tänker bjuda på sådan här fin vinter!

…det går annars inte så bra för mig med Tana French-boken. Jag har helt enkelt inte haft någon tid alls att läsa denna vecka. Och sen är den nog inte heller det som jag helst skulle läsa just nu. Så jag håller på med den ännu. Det kan hända jag sätter den lite på paus tills jag känner för lite mordhistorier igen. Men det blir inte smakbit ur den boken en tredje vecka- jag insåg redan tidigare den här veckan att jag bara kommer att ha korta små stunder lästid, så jag lånade lite dikter. Nämligen ”Det här är hjärtat” av Bodil Malmsten. Och jag gillar den så mycket att det kan hända jag behöver äga den här boken.

Det här är hjärtat

Jag väntar
Omaka stolar i väntrummet
Gamla tidningar
Att det kan finnas så gamla tidningar
Oförmultnade
Män bakar inte småkakor
Visst gör det ont att förlora femtio kilo
som när en make
förlorar sin lättviktiga fru
för att hon plötsligt bara
går ifrån honom

Så är det
i väntrummets ensamhet

Dikter är verkligen lysande läsning då man har tidsbrist. En liten ögonblicksbild, något att vila tankarna i.

Det är ju som vanligt bloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna för smakbitarna.

15 thoughts on “En smakbit ur: Det här är hjärtat”

  1. Den här vill jag väldigt gärna läsa. Jag har bara läst Malmstens prosa tidigare, men det av hennes lyrik jag har sett på bloggar tilltalar mig väldigt mycket. Tack för smakbiten!

Kommentera

