Kvinnoalfabetet -V

v

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på V?

Jeanette Winterson. Jag upptäckte henne relativt sent, det vill säga efter att omgivning och bokbloggare i evighet prisat henne. När jag riktigt tänker efter så skulle det sitta bra med en av hennes böcker just nu, kort och lite poetisk.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på V vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Suzanne Vega är en favorit från förr.

Vilken fiktiv kvinna med för- eller efternamn på V tycker du om?

Jag brukar ju nämna Harriet Vane, huvudperson i fyra av Dorothy Sayers’ deckare.

Vilken verk på V av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

Vit som marmor av Carina Burman. Huvudpersonen Euthanasia Bondeson jagar en mördare i 1850-talets Rom, men vinsten av boken är nog inte mordmysteriet utan inblicken i en svunnen tid.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på V har du ännu inte utforskat?

Det finns en författare som jag har läst bara en endaste bok av, men som jag är säker på att jag skulle gilla mycket om jag bekantade mig mera med. Det är Catherynne M Valente. Boken jag har läst av henne är ”In the cities of coin and spice”.

17 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet -V

Kommentera

