Tematrio:äntligen lästa böcker

tematrio

Berätta om tre böcker ni äntligen sett till att läsa eller om tre böcker ni borde läsa snart! Det frågar Lyrans Noblesser i veckans tematrio.

Jag vet att man inte behöver känna så. Det finns inga böcker man ”måste” läsa. Men ändå. Vissa böcker bara känner jag att jag borde ha läst. Det handlar nästan alltid om någon slags klassiker. Någon gång handlar det om böcker som på något sätt anknyter till det svenskspråkiga Finland. Och det känns lite obekvämt, skaver liksom lite när/om man måste säga att man inte läst den eller den boken. Det blir bara mycket enklare när man har läst de här böckerna. Den här tematrion ska handla om sådana böcker.

  1. Mumin. Jo visst läste föräldrarna  ”Vem ska trösta Knyttet” och så, men jag hade alltså inte läst originalmuminböckerna. Inte förrän år 2012 i november läste jag min första Muminbok, ”Sent i November”. Det var det året jag skulle läsa en bok varje månad med månadens namn i titeln, och jag tyckte jag var så smart när jag kom på den här boken, kort och bra var den, och jag hade nog alltid tänkt läsa den. Någon gång. Och tänk er själva, en finlandssvensk som inte har läst Muminböckerna, och som dessutom påstår att hon är intresserad av böcker. Ni hör ju själva hur det skorrar. Lyckligtvis blev jag ju totalt bedårad, och har sedan dess läst alla böckerna i serien. Tror jag. Och lite annat av Tove Jansson dessutom, som Sommarboken.
  2. Här förekommer kören jag sjunger med i en roll. Vi skulle alltså börja öva på ”Ljusa kvällar om våren”, en sång från Kristina från Duvemåla. Och det blev diskussion om Vilhelm Mobergs böcker. Och det var många damkorister som hade läst dem. Och jag var ju inte en av dem. Och.. i somras slog jag så till och läste äntligen ”Utvandrarna”. En del av Klassikersommarutmaningen blev den också. Den utmaningen förekommer dessutom i bok nummer tre i veckans trio.
  3. Klassikersommaren 2012 så tog jag och bet i boken som varit surdegarnas surdeg. Som stått på min hylla och hånflinat åt att jag inte lyckats läsa den. Jag vet faktiskt inte varför just denna blev ett sådant rött skynke för mig. Men låt mig bara konstatera, att den blev läst. Den står fortfarande på min hylla. Men nu flinar den inte menande åt mig mera när jag går förbi den.
Anna Karenina (Signet Classics) by Leo…Moominvalley in November by Tove Jansson
6 reaktioner på ”Tematrio:äntligen lästa böcker

  1. Jag vill verkligen läsa Anna Karenina. Läste ju Krig och fred förra året och tyckte mycket om den.

    Nu ska jag pallra mig iväg och införskaffa Utvandrarsviten på bokrean. Jag har heller inte läst dem och har känt ”dåligt samvete” för det.

  2. Utvandrar-serien är ett verkligt omläsningsprojekt egentligen. men det finns ju sååååå mycket att läsa och alldeles för lite tid. Krig och fred är jag så sugen på att läsa om också. och Tove Jansson. ojojoj

Kommentera

