Kvinnoalfabetet – U

U

Idag är det dags för U i kvinnoalfabetet som Enligt O håller i trådarna för.

Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på U?

Kaari Utrio är en fin författare, speciellt om man som jag är historieintresserad. Och intresserad av romantiska böcker. Här finns en dam som dels skriver romantiska historiska böcker, och dels har skrivit en rad fackböcker inom historia, främst kvinno- och familjehistoria. Av fackböckerna har åtminstone ”Evas döttrar: en berättelse om kvinnans, barnets och familjens historia i Europa” blivit översatt till svenska. Den har nog hunnit bli daterad, för den kom 1985. Den senaste av hennes skönlitterära böcker översatta till svenska är ”Min älskade falk” från år 2000.

Jag undrar verkligen, varför översätts inte mer från finska till svenska och vice versa? Det skulle faktiskt vara en kulturgärning.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Det finns en finländsk regissör som heter Ulrika Bengts. Hon har gjort många bra saker förstås, men varför jag känner till henne är a. Hon är född inte så långt från min hemby, b. hon regisserade Finlands kandidatfilm till bästa utländska film vid Oscarsgalan 2014, c. jag har sjungit en sång om henne på en nyårsrevy, närmare bestämt om hon och hennes film om en väg som går genom hela Österbotten, Riksåttan.

Vilken verk på U av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?

Förutom Ulrika Bengts tycks det ha blivit lite av ett historietema idag. Till ett sånt tema passar verket/boken Ulrikas bok av Maria Gustavsdotter bra. Ulrika är dotter till en präst, boken utspelar sig på 1600-talet, och det här påminner mig att det finns fler böcker i den här serien men jag har inte läst dem.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på U har du ännu inte utforskat?

Inte ännu utforskat är kanske att ta i lite. Men mitt svar blir ändå Sigrid Undset. Jag har ju läst Kristin Lavransdotter, men denna författare har ju skrivit så mycket mer, och det igen har jag inte bekantat mig med.

9 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet – U

Kommentera

