En smakbit ur Otrygg hamn

Det är söndag, och jag har fått världens förkylning. Här sitter jag och snyter mig, nyser och tycker synd om mig själv.

Men det ska inte hindra mig från att dela en smakbit ur boken jag läser. Nämligen Otrygg hamn. (Jag undrar lite om titeln, förresten. Jag undrar närmare bestämt varför man valde att översätta den. Jag har inte kommit så långt men jag har förstått att Broken Harbour kan ha en större betydelse än bara en otrygg hamn.)

s 21

”Jösses”. sa Richie. I tystnaden lät hans röst tillräckligt mycket för att vi skulle hoppa högt. ”Staden som Gud glömde.”

På anropsformuläret stod adressen Ocean View Rise 9, vilket skulle ha varit lite begripligare om Irländska sjön hade varit en ocean eller om den åtminstone varit synlig, men jag antar att man tager vad man haver. GPS:en var ute på hal is: den förde oss till Ocean View Drive och ledde oss sedan till återvändsgränden Ocean View Grove- som avslutade detta hattrick i felaktiga namn genom att inte ha några träd inom synhåll- och meddelade: ”Ni har nu nått ert mål.”

Vill ni läsa mer smakbitar kan ni läsa dem hos Flukten fra virkeligheten! Nu ska jag dricka honungsvatten med ingefära.

33f52-6473057481_ce462009e6_o

 

22 thoughts on “En smakbit ur Otrygg hamn”

  1. Tack för smakbit, tycker mig känna igen denna bok, osäker på hur. Krya på dig, färskriven ingefära och honung är kanonbra vid förkylning.😉

  2. Den här serien har jag påbörjat, men har bara läst de två första böckerna. Den första gillade jag inte alls, men den andra var bra. Jag hoppas ju lite att den trenden fortsätter🙂 Och krya på dig!

Kommentera

