Cauldstane

Cauldstane by Linda Gillard

Vilken bok? Cauldstane av Linda Gillard

Var har jag fått tag på den? Köpt från nätbokhandel.

Vad handlar boken om? Spökskrivaren (haha..) Jenny far till ett slott i Skottland för att skriva ägarens memoarer. Ondskefullt spöke vill jaga bort henne därifrån.

Vad tycker jag? Det här var en bok som jag nog tyvärr hade för höga förväntningar på. Linda Gillard har nämligen skrivit två böcker som jag älskar alldeles oresonligt mycket, Emotional Geology och Star Gazing. De här två böckerna tycker jag ni ska läsa. Även de två andra böcker jag läst av henne har varit riktigt bra (House of Silence och A lifetime burning). Hon har som kännetecken att kunna skriva riktigt riktigt bra om saker som mental instabilitet, handikapp och supertilltrasslade familjeförhållanden. Men här saknas egentligen allt det. Här finns istället ett par som faller för varann vid första ögonkastet, personer som egentligen tycker lika och som kunde lösa sina problem bara dom skulle tala med varann, och så ett spöke, som får vara general bad guy i historien, och som inte egentligen har några försonande drag, ens när hon levde. Gillar inte barn. Gillar inte djur. Gillar bara pengar. Ni vet, Cruella De Vil fast här kallas hon av någon orsak Meredith. Och så ett ex som bara händelsevis råkar vara bra på exorcism.

Den hittills svagaste boken jag läst av Linda Gillard. Trots slott i Skottland, med spöke.

Kommentera

