Bokbloggsjerka: mina fiktiva vänner

Veckoslutets bokbloggsjerkauppdrag:

Topp 5 fiktiva karaktärer som du önskar vore dina bästa vänner (böcker/film/tv).

  1. Detetktivboksförfattaren Harriet Vane (från Dorothy Sayers’ böcker). Hon är nyfiken, intresserad av folk och fä, ganska analytisk och går sin egen väg. Hon vore absolut en bra vän.
  2. Margaret of Ashbury. Huvudpersonen i en trilogi av Judith Merkle Riley. Trofast, humoristisk och mycket praktiskt lagd, egenskaper som gör sig väl i vilken tidsålder som helst.
3. Anne. Från Grönkulla. Igen en humoristisk, påhittig och nyfiken person. Som gillar att läsa.
Bildresultat för anne of green gables
4. Madicken. Jag önskade alltid att det skulle dyka upp någon som Madicken och bli min vän när jag var barn. Ni vet, nyfiken, påhittig, lojal, med humor. Och modig!

5. Matthew Shardlake, 1500-talsjuristen/detektiven från CJ Sansoms böcker. Ni kan nästan gissa varför tror jag. Smart, lojal, nyfiken och intresserad av omvärlden..

28 thoughts on “Bokbloggsjerka: mina fiktiva vänner”

  1. Madicken hade jag alla gånger velat ha i min vänskapskrets. Margaret of Ashbury känner jag inte till men det låter helt klart som en dam i min smak.🙂

  2. Anne är på min lista sedan länge, absolut. Madicken är lite ung, jag är inte så bra med barn, men visst har hon fantasi. Harriet Vane är intressant, men jag tänker mig att jag skulle känna mig lite dum i hennes sällskap… Eller så mycket stimulerad:-)

    De båda andra känner jag inte till, men får känslan av att de skulle vara värda att bekanta sig med.

Kommentera

