Kvinnoalfabetet -S

Det är dags för Enligt O:s kvinnoalfabet igen, och med den vackraste bokstaven i alfabetet dessutom!

s

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på S.

Sara Kadefors! Jag hörde en person som var lite osannolik till att gilla ungdomsböcker tala sig varm för ”Sandor slash Ida”, så jag tänkte att detta eventuellt var en författare att bekanta sig med. Den första boken jag läste var ändå ”Kast med liten kniv”. Det jag gillar är Sara Kadefors’ underbara språk och intressant udda karaktärer.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på S vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

En dam med en underbar röst. Sarah Brightman.

 

Vilken kvinna på S, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?

Här passar det väl med en 1800-talspoet jag inte hört så mycket om? Sara Teasdale, men till exempel denna dikt:

Silence

(To Eleonora Duse)

We are anhungered after solitude,
Deep stillness pure of any speech or sound,
Soft quiet hovering over pools profound,
The silences that on the desert brood,
Above a windless hush of empty seas,
The broad unfurling banners of the dawn,
A faery forest where there sleeps a Faun;
Our souls are fain of solitudes like these.
O woman who divined our weariness,
And set the crown of silence on your art,
From what undreamed-of depth within your heart
Have you sent forth the hush that makes us free
To hear an instant, high above earth’s stress,
The silent music of infinity?

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på S har du ännu inte utforskat?

Jag har läst en bok av Sara Lidman, ”Regnspiran”, men hon är ju en klassisk författare och jag skulle absolut vilja läsa mer av henne.

Den uppmärksamme bloggläsaren kan kanske se ett visst tema för kvinnorna denna vecka!

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet -S”

Kommentera

