Januari

Adjö januari, och adjö första månaden på nya jobbet. Jag är fortfarande alldeles yr när jag kommer hem om kvällarna, och livet har verkligen cirklat kring jobbet, som det säkert gör då man lär sig mycket nytt.

Jag kan se att det här jobbat kan vara något för mig. Jag umgås med ord hela dagen, visserligen handlar dom flesta av de orden om sjukdom, och kroppsdelar på latin, men det är ändå ord. Jag har en grupp med trevliga kolleger, och det jag gör känns meningsfullt. Men jag ser ändå fram emot att några månader till har gått, och jag kommer hem och det inte snurrar en massa nya saker i mitt huvud.

wp-1453628073922.jpeg

Läst i januari:

Never somewhere else – Alex Gray
Dash och Lilys utmaningsbok – Rachel Cohn och David Levithan
The sleeper and the spindle – Neil Gaiman
Triffidernas uppror – John Wyndham
Tisdagsklubben – Anna Fredriksson
Teemestarin kirja – Emmi Itäranta
Half bad. Det mörka ödet – Sally Green
När hundarna kommer – Jessica Schiefauer

Boktolvan har fått en fin start, Emmi Itäranta, Jessica Schiefauer och John Wyndham räknas dit. Triffidernas uppror av John Wyndham var dessutom min vintage scifibok för detta års januari. Teemestarin kirja av Emmi Itäranta tror jag verkligen borde översättas till svenska. Och äntligen, äntligen läste jag The sleeper and the spindle, och ännu bättre, den flyttade in i min hylla! Det är få saker som gör mig så glad som böcker av Neil Gaiman, speciellt när de utspelar sig i sagolandet.

Jag såg filmen ”En man som heter Ove” och fick för första gången uppleva att diskutera bok vs film med min man. Bokcirkeln diskuterade Mhairi McFarlane, ”Det är du inte jag” i januari. I februari blir det Mankells svenska gummistövlar som ska avhandlas. Den får jag sikta på att läsa då. Ni kan också vänta er mer foton till utmaningen ”365+1 foton”.

img_20160115_195527.jpg

Wishing and wanting
to see you,
I step on thin ice.
–  Madoka Mayuzumi

2 reaktioner på ”Januari

Kommentera

