En smakbit ur Flickan som vandrade i öknen

Flickan som vandrade i öknen

Den här helgen har jag börjat läsa en bok som överraskat mig positivt. ”Flickan som vandrade i öknen” av Vénus Khoury-Ghata. Jag vet inte egentligen varför jag fick för mig att läsa den här boken (jag har nämligen en bok för Libanon redan i FN-utmaningen). Den ser ganska oansenlig och grå ut, baksidestexten säger inget speciellt, men åh språket! och historien om de två systrarna Mathilde och Zohra i varsitt ensligt hus på den franska landsbygden, i evig kamp med varandra. Jag vet bara inte riktigt vilket stycke jag ska välja för att göra boken rättvisa..

Från s. 88:

Mathildes händer: lagårdsdörrar jämfört med Zohras som är mycket små. De knutiga ådrorna är bläckblå. Doppade Saint-Gilles pennan i sin hustrus ådror när han skrev sina mest förtvivlade sidor? Ett nät av linjer genomkorsar Mathildes handflator, medan Zohra håller sig med de tre viktigaste. Hjärtlinjen, djup som en nyplöjd fåra. Huvudlinjen knappt antydd. Livslinjen grund. Två systrar delar samma änkestånd, samma sorg. Den äldre med vrede, den yngre resolut.

994cb-6473057481_ce462009e6_o

Det är som vanligt norska bloggen Flukten fra virkeligheten som låter oss dela smakbitar ur vår läsning. Följ gärna länken och se vad ett gäng bokbloggare läser denna helg!

 

24 thoughts on “En smakbit ur Flickan som vandrade i öknen”

Kommentera

