Kvinnoalfabetet – R

R

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på R.

Jaa. Jag kanske ska ta JK Rowling? Hon är ju en person med gedigna insikter i författande. Nu har jag ju inte läst hennes böcker som inte handlar om Hogwarts, och faktiskt inte ens alla böcker om Harry Potter (faktiskt inte, vet inte hur det har blivit så..) men ändå tror jag hon blir mitt val.

Vilken kvinna på R, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?

Roberta Ann (oftast RA) Macavoy har skrivit en hel del. Och under en lång tid. Men om hon varit mycket känd så har det varit före min tid. Jag snubblande helt enkelt över en bok av henne, Tea with the black dragon, och sen dess rekommenderar jag henne, åtminstone för vänner av fantasy.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på R vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag känner att det behövs musik här. Med Diana Ross.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på R har du ännu inte utforskat?

Jag är nyfiken på Wide Sargasso Sea av Jean Rhys.

Ja, R var en betydligt lättare bokstav än förra veckans Q i Enligt O:s kvinnoalfabet!

 

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet – R”

Kommentera

