Kvinnoalfabetet Q

Q

Ja, den här veckan är det fråga om en minst sagt utmanande bokstav. Nämligen Q. Men jag ska göra mitt bästa.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på Q.

Jag gillar böckerna Amanda Quick skriver. Amanda Quick är en pseudonym för Jayne Ann Krentz, när hon skriver historiska böcker. Men jag tycker att en pseudonym gott kan platsa på Q, och är glad att jag alls hittade en författare jag faktiskt kan säga att är någon slags favorit. Amanda Quick-böckerna är stöpta i rätt liknande mall, hjältinnan får hjälten i slutet och innan dess är det någon som försöker ta livet av henne, oftast tack vare att hon kommit någon Stor Konspiration med elaka män på spåren.Men väldigt avslappnande läsning när jag är stressad.

Berätta om ett kulturellt verk som innehåller ett ord på Q och som är skapat av och/eller har en kvinna i huvudrollen.

Vi tar ”The queen of Attolia”, det två i en fantasyserie av Megan Whalen Turner. Den har inte helt en kvinna i huvudrollen, huvudrollen innehas nog av den fd tjuven, men drottningen har ju nog en ganska viktig roll hon också. Vare därmed hur det vill, då Megan Whalen Turner är den kvinna som skapat det här verket platsar det ju som svar.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på Q vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Mae Questel var rösten bakom Betty Boop och Olive Oyl (Karl-Alfreds fästmö). Det kan ju vara bra att lyfta fram en person som hörs, men inte syns!

Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på Q, eller med ett Q i namnet eller kanske titeln på något hon skapat, som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag tar och delar med mig en vacker dikt. Författaren Qiu Jin är en revolutionär feminist, men också en poet, från Kina, född 1875, död 1907.

Sun and moon have no light left, earth is dark;
Our women’s world is sunk so deep, who can help us?
Jewelry sold to pay this trip across the seas,
Cut off from my family I leave my native land.
Unbinding my feet I clean out a thousand years of poison,
With heated heart arouse all women’s spirits.
Alas, this delicate kerchief here
Is half stained with blood, and half with tears

8 reaktioner på ”Kvinnoalfabetet Q

Kommentera

