Tisdagsklubben

Tisdagsklubben by Anna Fredriksson

Vilken bok? Tisdagsklubben av Anna Fredriksson.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Karins man drabbas av en stroke. Det här leder till ett och annat, bland annat anmäler Karin sig till en matlagningskurs för att få lite fritid och avbrott i ensamheten. Makens stroke sätter också tummen på saker som inte tidigare varit synliga i Karins äktenskap.

Vad tycker jag? Trots ämnet är bokens ton positiv, och jag håller helt med att ingens liv någonsin passerat något slags bäst-före-datum och bara ska stilla genomlevas fram till slutet. Men jag tycker att Sten, mannen, blir lite orättvist behandlad ändå, han som får stå för oviljan att förändras, vilket tydligen leder till att han blir både elak och gnällig. Men jag kan väl förstå att antingen leder en kris till ett starkare förhållande, eller till att förhållandet försvagas. Jag hade önskat mer jobb på förhållandet, faktiskt. Det finns ju terapeuter. Men en läsbar bok hursomhelst.

Kommentera

