Bokbloggsjerka- en lustläsares bekännelser

Där fick jag till en smaskig rubrik! Det som får mig att vilja bekänna är alltså veckans bokbloggsjerka, där Annika ställer följande fråga:

Har du gjort upp några läsplaner för 2016, och hur väljer du i så fall ut vilka böcker du ska läsa och när?

school-related-clip-5

Jag har ju en del övergripande planer för 2016 när det gäller min läsning, det vill säga de utmaningar jag har tänkt vara med i styr ju litegrann vad det blir för läsning. Men mina utmaningar är inte så väldigt exakta när det gäller precis vilken bok som ska läsas, och när, det skulle jag inte klara av.

För jag planerar inte längre än från ett biblioteksbesök till nästa ungefär. Jag har en liten anteckningsbok där jag skriver ner intressanta böcker när jag får tips om dem (mitt minne är inte att lita på när det gäller sådana saker annars) och när jag lånar böcker, eller handlar böcker, kan det hända att jag bläddrar i anteckningsboken för att få idéer. Men det är just det, idéer, det är ingen plan och jag gör helt enkelt som jag har lust till. För jag är en lustläsare.

Det är för övrigt därför jag sällan visar här på bloggen vilka böcker jag lånat på biblioteket, eller köpt, för det kan alldeles hända att när jag ska börja läsa boken så har jag inte lust med just den just då. Är det en biblioteksbok byts den ut vid nästa besök, är det en bok jag köpt får den ligga till sig bland andra hyllvärmare en obestämd tid. Jag tror liksom att någon ska börja förvänta sig att snart få läsa vad jag tycker om den boken jag lånade sist, eller den boken jag köpte. Och sen läser jag aldrig den boken, så blir det liksom en besvikelse. Jag vet inte varför jag tänker så här egentligen, det är inget jag reagerar på när jag läser andra bokbloggar.

 

 

 

22 thoughts on “Bokbloggsjerka- en lustläsares bekännelser”

  1. Känner igen mig i det du skriver. Jag brukar visa vilka böcker som jag får hem (ej bibliotek, endast egna) och ibland när alla skriver att det ska bli spännande att höra vad jag tycker blir det en liten smula pressat…

  2. Jag säger precis som Johanna här ovanför… bara för att jag köpt en bok så betyder inte det att den ska läsas de närmaste fyra åren🙂

    1. Och sen står man (alltså jag) där vid bibliotekshyllan och tänker, vad var det nu för bok som dom talade om i bokcirkeln, det var nån författare jag inte hört om förr, var det nåt på P?🙂

  3. Och det blir himla knäppt ibland för mig. Jag kan gå och snegla på en bok i åratal (kanske inte oavbrutet men du förstår) och så läser jag och älskar (som Game of thrones) och blir sur på mig själv för att jag tvekat så länge. Om jag följde en handlingsplan hade jag ju sluppit sånt.:)

  4. Måste verkligen bli bättre på att låna böcker. Det finns ju alltid en massa bra böcker att låna på bibblan och det behövs sällan någon lista när man går på bibblan.

Kommentera

