Kvinnoalfabetet P

Skärmklipp 2016-01-13 21.18.03

Just det ja! Det fanns något som kallades för kvinnoalfabetet. Enligt O forsätter där det slutade innan jul, och klart att jag ska vara med.

Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge?

Det blir Edith Pargeter här, kanske mera känd under sin pseudonym Ellis Peters, men praktiskt nog med tanke på denna utmaning finns det P i både hennes riktiga namn och i pseudonymen. Det var egentligen min pappa som läste böckerna om munken Cadfael. Jag är glad att pappa inspirerade mig att börja läsa dem då för länge sen. Jag tror jag kan ha läst de flesta i serien, men eventuellt inte alla. Några fler böcker blir det tyvärr inte för Edith Pargeter avled redan 1995.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.

Ja, och här hade jag ju kunnat svara också detsamma som på den första frågan. Och den jag svarar här är alldeles klar en mindre sorts favorit än Ellis Peters. Jag kommer att säga Susan Elizabeth Phillips. Jag har inte läst allt hon har skrivit, långt ifrån. Romanceförfattare tenderar att vara rätt produktiva. Jag är kanske inte helhjärtad fan heller. Vissa karaktärer kan vara väldigt jobbiga, lite för naiva eller lite FÖR elaka, eller så. Men jag gillar helhjärtat boken där huvudpersonen har varit den där elaka flickan som bestämmer vem som är med och vem som inte är med- Ain’t she sweet. Där kommer huvudpersonens förflutna tillbaka och biter henne i arslet. Men hon växer faktiskt tack vare detta, och det är ganska väl beskrivet.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på P vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Petra Marklund. Bara för sättet hon sjunger den här sången:

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat?

Amanda Palmer. Det slår mig att jag förmodligen kunde gilla hennes musik. Om jag bekantade mig mer med den.

 

9 thoughts on “Kvinnoalfabetet P”

Kommentera

