Temästarens bok

Memory of Water by Emmi Itaranta

Vilken bok? Teemestarin kirja av Emmi Itäranta.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Norias släkt är temästare i en liten by i Lappland, någon gång i framtiden då en massa land har blivit översvämmat och rent dricksvatten blivit en bristvara. Det är Nya Qians armé som kontrollerar alla vattentillgångar, och allt annat också för den delen. Men Norias familj har en hemighet. Djupt under fjället finns en källa med drickbart vatten som Norias familj är väktare för.

Vad tycker jag?  Den här boken var inte riktigt som jag förväntade mig. För det första är den filosofisk, nästan poetisk. Och istället för att koncentrera sig på action och sånt koncentrerar sig boken på traditioner, att höra ihop med platsen där man bor och/eller tidigare generationer i släkten och på det som händer inom en istället för utanför. Men just genom att Noria koncentrerar sig på sitt inre, har hon en stor och för omgivningen oväntad styrka när det blir dags att ta svåra beslut.

Det här hör definitivt till finska böcker som borde översättas till svenska. Jag har åtminstone inte sett att den skulle finnas på svenska. Däremot finns den på engelska, ”Memory of water”, och på tyska och estniska också.

Utmaningar: Det här var en författare jag satte med i Boktolvan.

Kommentera

