Boktolvan 2016

boktolva2016 (1)

Monika på Bokföring enligt Monika har gjort en jättefin bild till årets Boktolva. Utmaningen har börjat hos Enligt O någon gång.

Vis av fjolårets utmaning blir det i år fler namn på min lista. Alla är författare som jag inte har läst, och som jag vill läsa. Kanske i år.

Caroline L Jensen
Tana French
Katarina Wennstam
Lydia Davis
Jessica Schiefauer
Göran Tunström
Sara Lövestam
Colm Tóibín
Anthony Doerr
Hassan Blasim
Sarai Walker
Sun-Mi Hwang
Emmi Itäranta
Rachel Joyce
John Wyndham
Philip K Dick
Jevgenij Zamjatin
Patrick Rothfuss
Jessie Burton
Marissa Meyer
Kerstin Ekman
Barbara Winckelmann

Tana French får följa med från fjolårslistan. Vissa namn finns med på grund av Vintage Scifimånaden nu i januari – John Wyndham, Philip K Dick och Jevgenij Zamjatin. Vissa författare har jag böcker av i hyllan som inte blivit lästa- Göran Tunström och Colm Tóibin. Årets julklappsbok finns naturligtvis med, skriven av Sun-Mi Hwang. I kategorin ”Undrar varför jag inte läst något av denna författare tidigare?” finns Kerstin Ekman och Barbara Winckelmann. Och resten är sådana som jag helt enkelt har hört om någonstans och tycker att jag är nyfiken på. Jo, och sen tänkte jag att jag skulle få till det att delta i Kulturkollos nästa facebookbokcirkel med Lydia Davis.

 

 

6 thoughts on “Boktolvan 2016”

  1. Väldigt många bra författare där… Caroline L Jensen, Tana French, Katarina Wennstam, Sara Lövestam, Marissa Meyer… John Wyndham och Jevgenij Zamjatin läste jag förra året, riktigt bra böcker🙂

  2. Det var en riktigt spännande boktolva🙂 Jag har läst Caroline L Jensen, Marissa Meyer och Jessica Schiefauer och tyckt mycket om dem. Jag blir lite nyfiken av Sarai Walker, så jag kanske skulle inspireras och stifta bekantskap med henne.

Kommentera

