Familjerna på Cavendon Hall

Familjerna på Cavendon Hall

Vilken bok? Familjerna på Cavendon Hall av Barbara Taylor Bradford

Var har jag fått tag på den? Jag har vunnit den i en utlottning.

Vad handlar boken om? Två familjer på Cavendon Hall, ett familjegods i Yorkshire. En godsägarfamilj och en tjänarfamilj.

Vad tycker jag? Jag får säga att jag var lite underväldigad. Det här är en av mina favoritperioder i Storbritanniens historia att läsa om, före, under och efter första världskriget. Det handlar om ett stort hus på den brittiska landsbygden (om än inte fallfärdigt den här gången), en av mina favoritmiljöer för böcker. Ramarna är alltså bra. Men himlar, så ytligt allting tas upp i boken. När godset blir fältsjukhus får vi veta det bara för att författaren vill påpeka hur duktigt husets döttrar rullar bandage, och så glada soldaterna blir för att se dem- och något mer får vi inte veta. Av kriget ser vi en scen då huvudpersonens man får tillfälle att hämnas på en person som hans hustru har orsak att avsky. Att en bror dör svävar man bara vackert förbi, med att diskutera vad som serveras på begravningen, typ. Att huvudpersonens mor lämnar hus och hem och make får man först i slutet veta i förbigående att det berodde på att hon hade träffat en kirurg. Men VEM är han? VAR träffades dom? HUR gick det till när dom blev kära? VARFÖR tog hon det för tiden stora beslutet? Det enda vi får veta är att hennes exmake sköter saken värdigt när de träffas på sonens förlovningsfest. Huvudpersonen Daphne kunde lika väl ha hetat Mary Sue, för någon vackrare, snällare och förnuftigare person kan då inte finnas. Barn och djur älskar henne, men det syns absolut inte på Mary Su.. förlåt Daphnes kläder. Inga svettiga ridkläder här. Hennes man faller huvudstupa för henne, för att hon är så vacker, och blinkar inte ens då han får veta att hon är gravid med en annan mans barn. JAG VILL HA DETALJER, BESKRIVNINGAR PÅ ANNAT ÄN KLÄDER, OCH KÄNSLOR!!!

Vill ni läsa en lättsmält historia om ett gods i Storbritannien under den här tiden, läs för all del KM Peytons serie om Flambards. Barnböcker, säger du? Jag svarar: mycket mer levande beskrivna är den här,med mer problematiserade relationer, så barnböcker de är.

Fast- så här frustrerad blir jag i ärlighetens namn bara när jag känner att jag läser sånt som är på väg åt rätt håll men som stannar av på vägen. För att sätta det hela i perspektiv. Tro för all del inte att jag kände mig frestad att kasta boken i väggen. Ytligt är det, och jag blir underväldigad, som sagt. Värre än så är det egentligen inte.

Kommentera

