Nyårslöftestaggen

Jag vill svara på den här, så då gör jag det helt enkelt, utan att ha blivit taggad. Jag tror Bokentusiasten gjorde originalet?

1. En klassiker jag lovar att läsa

Jag lovar att läsa en vintage scifi bok, möjligen en klassiker, i januari. Januari är nämligen Vintage Science Fiction Month. Vintage i det här fallet betyder först publicerad tidigare än 1979. Riktigt vad det blir är ännu osäkert.
2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta

The Mortal Instruments av Cassandra Clare ska jag nog läsa de två sista böckerna i också.
3. En bokserie jag lovar att påbörja

Jag ska läsa Sara Lövestams serie om privatdetektiven Kouplan, tänkte jag.
4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av

Jag håller på och grunnar på författare till Boktolvan, och här har till exempel Katarina Wennstam figurerat. Så hon blir mitt svar.
5. En bok jag lovar att läsa om

Jag kan nog tryggt lova att jag läser om Wuthering Heights i år också.
6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska

Min stora svaghet när det gäller genrer är ju scifi. Men jag brukar delta i Vintage Science Fiction Month i januari, så varje år utforskar jag lite mer.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa

The Sleeper and the Spindle av Neil Gaiman.
8. En novell jag lovar att läsa

Oh, här blir jag svarslös. Tipsa mig alltså om bra noveller!
9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa

Okej, det här är kanske inte ett sånt tufft ämne som frågan avser, men jag ska läsa fortsättningen på Jojo Moyes ”Me Before you” och det bör vara en tuff situation.
10. En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa

Alltså, det här är inget definitivt löfte. Men jag har en bok av Colm Tóibín som har stått i min hylla väldigt länge. Jag fick väl den efter år 2000, men det är inte alldeles säkert. Och nu har jag planerat att ta honom som en författare till Boktolvan. Så det KAN hända.
11. En debut jag lovar att läsa

Hur var det  med debuten som inte var en debut? ”Kvinnan på tåget” känns det som om jag kommer att läsa, dock var det ju ingen debut och jag lovar inte heller till hundra procent att läsa den..
12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans

Nej, försöket med Maj/ Kristina Sandberg känns för färskt för att kunna lova en ny chans. Någon annan kommer jag inte på heller.
13. Tagga några andra!

Ja, det där med taggandet. Gör som jag. Svara om ni vill!

4 thoughts on “Nyårslöftestaggen”

Kommentera

